2009-10-04

Skillnad mellan twitter och status på facebook

jag var på 35-årsfest hos en gammal vän i helgen. Efter ett tag kom vi in på ämnet facebook och fler än hälften var inte registrerade där och tyckte det var fånigt. Jag tycker som bekant att applikationen är ganska kass men att konceptet är intressant.

Men en fråga som kom upp var skillnaden mellan att twittra och att uppdatera sin status på facebook. Förutom den uppenbara skillnaden, att det är två olika applikationer, är det någon skillnad?

Ja. Det är skillnad. Twitter är i allmänhet mer eftertänksamt och handlar inte nödvändigtvis om min person. Ofta handlar det om min yrkesroll eller något som jag vill förmedla. Twitter brukar även avslutas med en länk till något som relaterar till själva twittret.

Status på facebook är inte speciellt eftertänksamt och nästan alltid personlig. Ibland riktigt ointressant "dricker vin på en fredag kväll" är en av de vanligaste uppdateringarna och den mest förutsägbara. Som tur kan man göra "hide" på de personer som har många ointressanta feeds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar