2009-10-20

Det här med kalender

Idag kom det upp igen. Argumentationen kring papperskalendern. Innehavet av den verkar uppröra många.

Jag gick över till elektronisk kalender för många år sedan. Jag tror det var 2001 när jag skaffade min psion.


Fantastisk manick tyckte jag då. Med ett användbart tangentbord. Snabb var den också. Några år senare när jag började jobba blev det dock för krångligt med flera elektroniska kalendrar. Det var outlook på sogeti, min privata kalender och kundens outlook-kalender. Tre kalendrar. Jag insåg att om jag skulle få snurr på den synken av tre elektroniska kalendrar så var det bye bye fritid. Jag gick tillbaka till papperskalendern igen och släppte den privata elektroniska kalendern.

Papperskalendern har sina fördelar:

  • Du får snabbt en bra översikt över veckan
  • Du öppnar den mycket snabbare än en elektronisk kalender
  • Du skriver in nya saker mycket snabbare än en elektronisk kalender (om det inte är lång text)
  • Det verkar som saker är lättare att komma ihåg eftersom allt du skrivit in ser olika ut. Kanske hjärnan kommer ihåg det som bilder snarare än text?. 
  • Du har stor frihet att skriva hur du vill, hur stort du vill och att rita. 
Dock har den sina nackdelar, eller som Daniel sade till Gunilla idag (som skämdes lite över sin papperskalender):

"Jag förstår inte hur du synkar den där kalendern"
"Jo förstår du. Det är bara att göra såhär: " *öppnar kalendern på mitten och drar den med en svepande scanner-rörelse över tangentbordet*


3 kommentarer:

  1. Håller helt med om att det är så smidigt med papperskalender. Blir personligare också, vilket är kul. Elektroniska kanske är smidigt för dem som skriver så otydligt för hand att de inte kan läsa vad de bokat in =)

    SvaraRadera
  2. Haha. Du har så rätt Pernilla. Det blir personligare på något sätt. Ja, killar brukar till exempel ha dålig handstil ;)

    SvaraRadera
  3. Det finns betydligt fler praktiska fördelar med en elektronisk kalender. Jag slutade med papperskalendern 1994, och har inte saknat den en enda gång sedan dess.

    SvaraRadera