2009-09-28

Jag gjorde det!

"Den som aldrig tränat vet inte hur dåligt den mår". Utan träning är livet inte ett liv, då är det något annat. I alla fall för mig. Men det är svårt för mig att prioritera träning utan ett tydligt mål. Det blir då lätt "det börjar bli sent. Jag springer imorgon istället". Och när morgondagen kommer har jag samma ursäkt för att inte springa då heller. Andra bra ursäkter som jag inte rekommenderar:

- Det är för varmt för att springa (användes hela sommarhalvåret)
- Det är för kallt för att springa (användes hela vinterhalvåret)
- Jag är för trött för att springa (funkar bäst på vardagar efter jobbet)
- Jag är för mätt för att springa (används upp till tre timmar efter måltid)
- Jag är för hungrig för att springa (används från tre timmar efter måltid)
- Det är för tidigt för att springa (användes morgontid innan jobbet)
- Det är för sent för att springa (används efter jobbet)
- Jag hinner inte springa (funkar bäst på vardagar)

När jag i våras satte upp målet att klara lidingöloppet under tre timmar skrev jag även in i kalendern vilka dagar jag skulle träna. Och vad jag skulle träna. Helt plötsligt kändes mina ursäkter inte längre giltiga. Det var ju bara att gå ut och göra passet. Dessutom stod det i kalendern så jag visste att det skulle komma. Planeringen fungerade riktigt bra för mig. Jag har tränat hårdare än jag gjort på många år.

Och i lördags var det dags. Fint väder (för varmt för att springa) ute på lidingö och jag kände mig pigg, lagom mätt och hydrerad. Med hjälp av min gps höll jag rätt tempo för att lyckas ta mig i mål på min önsketid, under tre timmar (med flera sekunder till godo).

Det är underbart att sätta upp ett mål och uppnå det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar