2009-09-16

Går jag under om jag inte hänger med

När det snackas web 2.0 kommer ofta stressande uttalande såsom:

"Om du inte hänger med så kommer ditt öretag att bli omsprunget och gå under". 

Trots att web 2.0 som koncept har funnits i FEM år så kan jag inte direkt säga att det är utbrett bland företagare och organisationer. Fler och fler börjar blogga, fler twittrar, det bygs fler intranät och externwebbar som innehåller community-funktionalitet. Men det stora antalet webbar är fortfarande relativt simpla. 

Med det hotande uttalandet är det lätt att tänka: "Oj då, jag ligger verkligen efter. Jag kan aldrig komma upp till den nivån de snackar om. Jag fattar inte hälften. Det är ingen idé". 

Så ska jag inte bli stressad av att jag inte hänger med i allt nytt som kommer? Jag kan säga såhär. Du är i gott sällskap. Nästan ingen orkar hänga med i den snabba utvecklingen. Jag gillar inte hotet "Ditt företag går under om du inte hänger med". Däremot tror jag "Om du hänger med kommer ditt företag att plocka marknadsandelar på lite längre sikt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar