2009-12-01

Vaccinera eller inte vaccinera?

Ska jag vaccinera mig eller inte? Jag brukar aldrig ens ta huvudvärkstablett om jag har ont i huvudet. Jag vill inte ha någon medicin om jag inte verkligen måste. Så att vaccinera mig mot svininfluensan tar också emot. Det är ett antal som vaccinerat sig på kontoret. Jag tror att det främst är äldre och de som har barn. En del av de yngre tycker att det är jobbigt att ta sig till vårdcentralen. En kund som jag pratade med tycker att det bästa vore att få svininfluensan men var rädd för att misslyckas. Så hon vaccinerade sig för att få skyddet och kunna stå emot nästa års eventuella muterade och mer elaka virus.

Jag var i köpenhamn i helgen. Danskarna är inte lika försiktiga och trygghetsälskande som oss svenskar. Enligt min vän där så har färre dött i Danmark och enbart riskgrupperna kommer få sprutan. Hennes 10 månaders Isabelle kommer inte att få vaccinet (och inte heller hon eller hennes man).

Lustigt hur olika det kan vara i olika länder. Ska du vaccinera dig?

3 kommentarer:

  1. Vaccinerad och klar!

    SvaraRadera
  2. Jag och lilla Selma besprutade oss igår. Erbjuds det och dessutom rekommenderas att man ska ta det så tycker jag att man ska göra det. Jag hoppas att jag kan lite på de experter som bestämt att det är bra att hela befolkningen ska vaccinera sig. På samma sätt som jag hoppas att våra kunder ger oss fullt förtroende för våra it-lösningar :). Men jag kan också förstå att det blir mycket snack och tvivel. Men jag säger som Ronald McDonald, det är ingen big deal.

    Har för övrigt vart på kriminalvården på intervju idag.

    SvaraRadera
  3. Du är inte alls lika skeptisk och konspiratorisk som jag är. Skönt :).

    Sedär! Antar att de älskade dig!

    SvaraRadera