2009-12-07

Kick-start av nytt projekt

Idag sparkade jag igång ett nytt projekt (igen tänker ni?). Kunden, jag och leverantör av förstudie och design (Sara från Antrop) satt på förmiddagen ner och gick igenom funktionerna som kommer att utgöra webbplatsen. Antrop och kunden har gjort ett fint jobb med väl genomtänkt design och funktionalitet. Jag har varit delaktig under ganska lång tid och har kunnat komma med synpunkter under resans gång vilket har varit utmärkt nu när vi på Sogeti tar över projektet och tillsammans med kunden påbörjar kravspecifikationsarbetet. Antrop kommer fortfarande att vara med på ett hörn, men snarare ha den roll som jag hade under deras arbete nu när vi går in i detaljering och implementering.

Jag och kunden satt från 14 till 19.30 och definierade krav, user stories och tasks för hela webbplatsen. Både jag och kunden har lång erfarenhet av EPiServer, jag som utvecklare och kravhanterare och hon som kravställare, redaktör och admininstratör. Vi pratar exakt samma språk och kraven sprutar fram och resulterar direkt i sidtyper, dynamiskt innehåll och egenskaper och landar rakt ner i systemdokumentationen utan att passera dokumentet "kravspecifikation". Men till slut blev vi riktigt trötta och körde en joggingrunda runt bordet för att piggna till. Men det hjälpte inte riktigt. För ur vår trötthet uppstod texten "när användaren loggat ut försvinner texten "du är inloggad" i ett pixelregn som sakta dalar ner över webbplatsen med tillhörande snyftningar."  Sara har fått en kopia, det blir lite som ett test om hon läser igenom dokumentet....

Imorgon kör vi planering av sprint 1 och då komme även vår härlige utvecklare Jörgen att vara med och lägga upp arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar