2011-01-26

På kurs med Kurt

Eller snarare på kurs med Josh Clark som skrivit säsongens snackis inom app-världen, boken TapWorthy - hur man designar en iPhone-app. Genom att gå en onlinekurs som pågår två timmar varje onsdag i sju onsdagar i följd får jag chansen att kunna ställa frågor direkt till författaren och ta del av hans enorma kunskap.

Idag gick första tillfället av stapeln och det verkar bli en grym kurs och Josh andas kompetens. Vi är cirka 60 personer som är med och chatten går varm under tiden som föreläsningen pågår. Det frågas om länkar till statistik, vilken telefon som är på mest frammarsch och om man ska designa för webb eller bara bygga en app. Svaren kommer till en början först från de andra deltagarna som även de har god erfarenhet och intressanta svar.  Vid två tillfällen tar sig Josh tid och går igenom chatt-historiken och svarar omsorgsfullt på de frågor som har ställts.

Det här är ett nytt sätt att gå kurs på. Det traditionella sättet att gå på kurs i min bransch är annars att gå en tredagarskurs hos Cornerstone eller Addskills. Och jag har gjort det ett par gånger men inte tyckt att det varit värt tiden och pengarna. Materialet har ofta varit sådär, kursledaren ibland oengagerad och två veckor efter kursen är det mesta bortglömt. Jag har därför inte gått på kurs på flera år, jag har hållit mig till att gå på mässor och nischade techforum (tex EPiServer).

Att istället gå kurs två timmar i veckan under sju veckors tid är något som passar den mänskliga hjärnan bättre. Den tillåts inte glömma bort då kursen återkommer varje vecka. Dessutom skulle det inte vara möjligt att få branschens bästa föreläsare på en kurs som går i en kurslokal "offline". Underbart koncept!




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar