2011-01-25

Konfigurera din Google Nexus S Del 1

Först mina första intryck efter första dagen av min Google Nexus S:


  • Makalös skärm. Den är fantastiskt skarp och underbar färgåtergivning
  • Kameran är så mycket bättre än min HTC Magic. Nu kan jag äntligen ta vettiga bilder med min mobil. 
  • Telefonappen är inte tillräckligt bra, jag måste leta upp en ny. Jag kan inte leta upp kontakter tillräckligt snabbt. Med min Magic kan jag leta upp kontakter genom att skriva på nummertangentbordet ("Sofia" hittar jag genom att klicka på 763 (sof), men det fungerar inte på min Nexus. 
  • Så enkelt att aktivera WLAN - guld värt! På min gamla Magic installerade jag en tetheringapp (PDANet) och kunde då surfa via telefonen med hjälp av USB, mycket meckigare. 
  • Vacker form. Den vackraste android-telefonen sedan HTC Magic. Alla telefoner sedan HTC Magic har varit så kantiga och fula. Nu är den runda formen tillbaka igen. Den är lätt och skön att hålla i handen också. Tyvärr glider den lätt ur handen och jag tappade den i asfalten redan efter en timme - men den verkar ha klarat sig. 


Så nu till konfigureringen!

Konfigurering del 1


  1. Det första du vill göra är att aktivera mobilt data för att kunna använda Nexus till något annat än att ringa (vilket såklart är underordnat). Under "settings/Mobile networks" finns ett alternativ som heter "Data Enabled". Denna ska vara ikryssad för att tillåta Nexus att använda mobilt data. Men detta är inte tillräckligt. Du måste även välja en "network operator". Detta görs under alternativet "Network operators". När alternativet väljs börjar Nexus att söka efter operatörer, detta kan ta en liten stund. När den till slut är klar väljer du din operatör, i mitt fall Telia. Sedan funkar synkning, surfning och nerladdning. 
  2. Nu är det dags att logga in på ditt google-konto för att kunna synka din gmail, google reader, google talk, picasa och alla andra google-appar som du använder. Gå därför in i "settings/accounts & sync" och välj här google och logga in med dina uppgifter. 
  3. Börja anpassa din startskärm och lägg ut appar som du vill ha lätt tillgänglig. Klicka på knappen som öppnar upp listan med appar. Genom att hålla ner fingret en stund på en app så släpper den från listan och du kan sedan lägga ut den på skrivbordet. Följande appar vill du troligen ha på skrivbordet:
    - Market
    - Messaging (sms)
    - Gmail
    - Camera
    - Gallery (innehåller bland annat dina kamerabilder). 
Det som jag jobbar med nu är att hitta en annan telefonapp. Jag har hittat en som synkar med mina facebook-kontakter men den är inte helt klockren. Jag försöker också installera ett svenskt tangentbord och en svensk ordlista, men den jag hittat hittills gör force close på Nexus - den behöver troligen en liten uppdateringen från utvecklaren. Jag vill också hitta en bättre alarm-app eller kanske räcker det med bättre alarm-signaler. De alarmsignaler som nu följer med garanterar en dålig start på dagen, ingen ska behöva väckas av sådana hemska oljud. 

4 kommentarer:

  1. Alarm clock plus är grym. För dina kontakter använder du Gesture search, bara "rita" första bokstaven.

    SvaraRadera
  2. Alarm clock plus hade något bättre defaulttoner. Men det är dags att ladda över några bra låtar till telefonen som man kan bli väckte med. Gesture search var mycket bra! Men det är ändå snabbare att använda num-padden.

    Tack för tipsen lillebror!

    SvaraRadera
  3. Är den så olik HTCs Wildfire i formen?

    SvaraRadera
  4. Roger, kanske är det inte så stor skillnad egentligen, men helheltsmässigt känns det som en helt annat telefon. HTC Wildfire känns knubbig och Nexus S vacker och smärt.

    SvaraRadera