2011-01-28

Datatjej 2011

Just nu befinner jag mig på Datatjej 2011, en konferens för tjejer som läser datavetenskap och datateknik. Det har samlats 110 tjejer här i Uppsala och idag har jag fått chansen att träffa många av dem på en mässa. Helt fantastiskt trevliga tjejer allihop som jag pratat med. Och överraskande många vars ögon lyste när det berättade om hur kul de tyckte det var att plugga data och flera som såg webben som sin passion.


Sara, Jessica (båda från Uppsala-kontoret) och jag i montern. Vi pratade i princip oavbrutet med tjejer i två timmar. 


Vår välbesökta monter. Sogetis tävling var poppis. 60 av 110 deltagare svarade på frågorna. Men bara 2 hade alla svar rätt (fyra frågor). Och en av dem hade helt rätt på utslagsfrågan (hur många appar installerade Sofia de två första dygnen på sin Google Nexus S? Rätt svar 17). 

Fördrink på företagsmiddagen. 


Maffigt att se över 100 tjejer som alla pluggar data på ett ställe. 

Till sist några härliga citat från dagen: 

"Den första kursen reglerteknik jag läste så tänkte jag "WOW, det här är det roligast jag gjort!""

"Jag bytte från Maskinteknik till Datateknik. När jag programmerar känns det inte som att det är studier, jag går helt upp i det. Det är en häftig känsla. " 

"Kul? Ja, det är JÄTTEKUL att plugga datateknik"

3 kommentarer:

  1. Ni borde haft några manliga kollegor med er, för att visa att det inte bara är en tjejbransch ;)

    SvaraRadera
  2. Det var faktiskt tre eller fyra män på plats! Så det var säkert cirka 2 procent. Vi måste jobba på jämställdheten i den här branschen. Männen måste våga ta för sig mer :)

    SvaraRadera