2010-09-28

Vilken editor ska vi ha?

Idag diskuterade vi vilken editor vi ska ha i EPiServer CMS 6. Det finns möjlighet att välja den gamla vanliga som varit med i tidigare versioner eller att välja open source-editorn Tiny MCE. Jag har inte ens reflekterat över att vi skulle ha någon annan än Tiny MCE då den vid presentationer av EPiServer presenterats som en klar förbättring och det självklara valet. Följande fördelar listas även för Tiny MCE:


  • Fungerar i fler webbläsare än Internet Explorer
  • Spottar ur sig korrekt HTML till skillnad från den gamla, legacy editorn
  • Större flexibilitet vid konfiugration
Men under förra veckan dök ett blogginlägg upp på projektplatsen (jag kör google sites för att managera mina projekt och det gör mig lite glad varje gång jag går in på en av projektsajterna, så smidigt och lättarbetat. Alla kunder bloggar också på varje projektsajt, helt av sig själva) där frågan lyftes av min kund. Han skrev att legacy editorn var det valet han föredrog. 

Vilket fick mig att läsa på ytterligare om för och nackdelar om respektive editor och ta hänsyn till just min kunds situation. Eftersom min kund har EPiServer sedan många år tillbaka och 600 redaktörer spelar tex följande faktorer ganska stor roll: 
  • Högerklicksmenyn finns inte i Tiny MCE. Denna är redaktörerna vana att jobba med
  • Klistra in oformatterat görs alltså inte via högerklicksmenyn. Det här har de lärt ut efter mycket vånda och det skulle bli tufft att lära om. 
  • Stavningskontroll finns inte inbyggt. 
Eftersom de har så många redaktörer som är vana den gamla editorn så vägde utbildningsfrågan tyngst. Vi ser inte att fördelarna med Tiny MCE uppväger kostnaden för att  utbilda alla redaktörer. Så vi väljer legacy editorn.

Intressant hur ett vid första anblick självklart val kan ställas på ända.  

4 kommentarer:

  1. Vet inte hur anpassningsbart EPiServer är, men TinyMCE är ingen hit. Funderat på att använda CKEditor? (F d FCK.)

    http://ckeditor.com/

    SvaraRadera
  2. Jag är osäker på det, men jag tror att man kan byta ut det till vilken editor man vill. Är den bättre än TinyMCE?

    SvaraRadera
  3. Ja, det tycker jag. Den har i alla fall fungerat bättre än Tiny. Jag använder den i nästan alla Drupal-projekt jag är involverad i.

    Men det är inte säkert att den skulle fungera i det här specifika fallet. Som standard klistrar man inte in oformatterat via RMB och jag vet inte ens om det går att lägga till i RMB-menyn. Men det kan vara värt att kolla upp.

    SvaraRadera
  4. Jag blev lite nyfiken själv och jodå, det ska nog gå att lägga till klistra in oformatterat i RMB-menyn, bara man kan pilla lite javascript.

    http://cksource.com/forums/viewtopic.php?f=11&t=17301&p=44161&hilit=customize+menu#p44161

    Det borde man iofs kunna få till i TinyMCE också, har för mig att den har ett liknande konfigurationssystem.

    I vilket fall, du får gärna höra av dig om du vill ha anpassningshjälp. :)

    SvaraRadera