2010-09-24

Stress stress stress

Nu är det aningens för mycket att göra på jobbet. Jag har en del kravspecarbete att göra och varje gång jag sjunker ner i tre minuters fokus kommer någon och knackar mig på axeln. Eller så ringer telefonen. Det är verkligen en utmaning att hitta fokus.

Jag satt och pratade med min kollega Patrik och diskuterade det här med fokus. Han sade att om man blir avbruten från sitt fokus på jobbet är det lika jobbigt för hjärnan som att bli väckt hela natten varje kvart. Han berättade att han på sitt förra uppdrag hade en lapp som det stod "fokustid" på som han satte upp när han behövde fokusera. Han kommunicerade till sin omgivning att när lappen är uppe så fick man inte störa honom.

Det kanske är något sådant man ska börja med.

2 kommentarer:

  1. Patrik har helt rätt.
    Du har väl läst vad Bodil Jönsson skriver om ställtid i "10 tankar om tid"?

    SvaraRadera
  2. Hej Arne! Nej, jag har inte läst den, men jag tror jag har den någonstans. Det lustiga var att även Patrik pratade om den boken och hyllade den rent ut sagt :)

    SvaraRadera