2010-09-27

En dag på jobbet

Det är alltid roligt att få läsa konkret om vad andra gör i sin yrkesroll. Så här kommer min dag idag:

8.30 Dagligt morgonmöte med mitt tjej-projekt :) och kunden via telefon. Alla gick igenom vad de gjort igår och vad de ska göra idag. Imorgon åker jag till kunden för att köra workshop och dema senaste sprinten.
9.00 Dagligt morgonmöte med mitt kill-projekt (förutom jag) och kunden på plats. Kunden är på plats nästan varje dag vilket är ännu mer värdefullt än att vara på telefon. Lyxen med att ha en lokal kund som finns i Linköping och som har tiden att vara närvarande. Vi kan varje dag bolla teknikval, design och funktionsval. Mycket bra och effektivt.
10.00 Testade pommedoro-tekniken som Patrik tipsade om i fredags (jag vet att en annan kollega Jimmy pratat om det även tidigare) för att effektivt kunna jobba vidare med mitt nästa projekt som börjar på måndag. Jag jobbar med detaljering av kravspec och uppgiftslista (backlogg i scrum). Funkade riktigt bra! Jag stängde av telefon, mejl och msn och satt i ett konferensrum för att kunna fokusera. Körde 25 minuter i taget med lady Gaga Telephone i bakgrunden på repeat följt av fem minuters paus. Den låten har ett bra tempo. Lustigt att jag inte tröttnar, den hjälper mig att hålla fokus.
12.00 Min kund i mitt tredje projekt kom och vi gick och käkade lunch på Meza mitt emot. "ok" var utlåtandet. Nästa gång ska jag ta med henne på ett bättre ställe! Men cred för ärligheten!
13.00 Min kund och jag fortsatte att gå igenom kravspecen. Äntligen är det konkret från skisser till detaljkrav, så skönt att börja jobba ordentligt!
15.00 Satte mig ner med tjejprojektet och gick igenom demon inför morgondagen som jag ska hålla med kund. De stackarna har jobbat mot en miljö hos kunden som via inloggning på inloggning blivit så seg att de får vänta fem sekunder innan en musrörelse ekas på skärmen. Note to myself: köpa uppiggande choklad som jag kan ha i lägen som dessa.
17.00 Förberedelse för morgondagens workshop hos kund med utbildning av redaktörer i den nya webbsajten.
17.30 Någon går från kontoret utan att kolla. Jag väcks ur mina förberedelser av larmet som är på väg att gå av. Först reagerade jag inte för jag tänkte att det var larmet till serverhallen som brukar gå av. Men efter ett par minuter inser jag att det faktiskt är någon som larmat på utan att kolla om någon (jag) var kvar. Men jag hann larma av - tror jag :)

Sedan bar det av hemåt mot kvällens crawlkurs! Skönt att mjuka upp musklerna efter helgens tre mil i Lidingöskogarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar