2010-01-19

Va? Kan jag inte betala med kort?

Då kan det kvitta... Det har enligt Internetworld visat sig i ett par undersökningar att det inte finns ett enda betalningsätt som föredras på nätet. Besökarna vill betala på olika sätt och 20 till 30 procent av besökarna avstår från att bli konsumenter för att de erbjudna betalningsalternativen inte passar dem.

Sedan kan sajtägaren snygga till utseendet, sökmotoroptimera och jobba med placeringar så mycket det vill, men att missa givna avslut på grund av att de saknar betalningsalternativ är inget annat än ett enormt slöseri.

De betalningsalternativ som dominerar när besökarna får välja är kort, direktbetalning och faktura. Men vilket av de sätten som är mest populär varierar i de olika undersökningarna.

En intressant fråga är också hur många som struntar i köpet för att det tar för många klick att komma till avslut. Varför måste jag nästan alltid registrera mig innan jag gör ett köp? Och varför måste jag nästan alltid lägga min pryl i en varukorg? De flesta av mina köp på nätet innefattar bara en produkt. Om webbplatsen skulle få mig att komma till avslut utan att passera varukorg och utan att behöva registrera mig skulle jag konsumera betydligt oftare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar