2010-01-28

E-boksläsare

Vi har inte sett det i Sverige än, men i USA har det varit hett länge. E-boks-läsare, eller e-readers. Kindle, tillverkad av fantastiska amazon.com, har 60 % av marknaden. Sony, som också säljer en e-boksläsare, har 35 % av marknaden. Under nästa år räknar analytiker med att det kommer att säljas cirka 10 miljoner e-boksläsare i nordamerika.







På din Kindle (som precis börjat bli tillgänglig för den Europeiska marknaden) kan du läsa 400 000 böcker och över 100 tidningar. Böckerna köper du via amazon och laddar ner till din Kindle. Men gränssnittet är inte speciellt sexigt. Det är svart-vitt och formatteringen från böckerna är inte kvar.

Men nu kommer en konkurrent. I februari lanseras blio. Till skillnad från Sony och Kindle är detta enbart en mjukvara och ingen hårdvara. Dessutom har läsaren ett mycket modernare utseende med färg och samma formattering som pappersvarianten. Blio erbjuder dessutom en miljon böcker gratis och 200 000 böcker till försäljning. Det kommer också gå att göra noteringar i boken, rita, lägga in bilder och spela in ljud.


 Jag har än så länge inte känt att pappersboken är hotad. Men med blio på rätt device (tålig, läsvänlig för ögonen, bra batterilängd, lätt att ta med) så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt. Men en del med att läsa en pappersbok är även att se hur långt jag läst, se hur boken blir mer och mer sliten ju mer jag använder den och helt enkelt ha den i handen som ett föremål. Frågan är om en e-läsare kan ersätta detta? Frågan är om e-läsare behöver ersätta detta.... Jag vill troligen bara ha dessa egenskaper för att jag alltid haft dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar