2010-02-10

Sociala online-spel

Många är de som älskar sociala online-spel på facebook såsom farmville och mafia wars. Men många är de som fnyser på näsan och föraktar dessa spel. Själv har jag en farm som ser ut såhär:


För er som inte är insatta så har all min skörd vissnat för att jag inte tagit hand om den på länge och alla mina djur är färdiga att mjölkas, "av-ullas" eller borstas. Men visst är det något med Farmville ändå. Och jag är inte ensam om att tycka det. 

Farmville har numera fler användare än Twitter, men nog känns Twitter betydligt mer accepterat än Farmville?  Farmvilles rival Playfish såldes för cirka 400 miljoner dollar.

Oavsett om du gillar social on-line-spel eller inte så är det vettigt att försöka förstå dem. Försöka förstå vad det är som gör att människor engagerar sig och sedan nyttja dessa faktorer i andra sammahang. 


2 kommentarer:

  1. Verkligen fascinerande att nätet kan användas till så mycket i våra liv. Jag ska se vad Farmville är. Jag är periodare på http://betapet.se/ en annan sorts socialt spel. IRL-varianten är inte heller fel.

    SvaraRadera
  2. Ja, börja spela farmville! Och fundera på vilka moment som får dig att fortsätta. Det är de här momenten som vi kan använda oss av i utvecklingsprojekten för att driva förändring framåt.

    SvaraRadera