2010-12-27

Min bil ska skrotas och nostalgi

Jag har precis kört min bil till skroten. Jag blev påkörd och fick en skada som inte var direkt stor men som var tillräckligt stor för att försäkringsbolaget inte tycker det är värt att laga den. Så nu har jag lämnat in min fina "Missan" för gott. Det är min första bil som jag haft i fem år. En fin skogsgrön Mitsubishi Carisma 1.8 GDI som varit mig trogen och gett mig mycket körglädje. Den är som en BMW men inte lika vridstyv brukar jag säga. En del skrattar. Men det är sant. Var sant.

Kom att tänka på att jag inte blir nostalgisk så ofta. Kanske lite för sällan. När ett av mina webbprojekt tar slut är jag full fart in i nästa. När en webb som jag byggt blir ersatt av en ny blir jag bara glad över att det nya är fräscht och modernt.

Men lite mer nostalgi kanske skulle göra att jag oftare tar tag i kick-outerna av projekten. Och det kanske får som följd att jag även tar tag i kick-offer som säkert skulle ytterligare förbättra samarbetet i projekten. Så hur kan jag bli mer nostalgisk? Några tips?

2 kommentarer:

  1. Mina föräldrar upptäckte igår att det varit inbrott i deras extraförråd, där de bl.a. förvarat våra gamla barnkläder från 70-talet, leksaker, överflödiga serviser m.m. Naturligtvis är det för jävligt, men det fick mig att tänka på hur mycket minnen man ska spara åt sig själv och åt sina barn. Jag vet att de till stor del har kvar allt det där för min och mina bröders skull, men vi har ju våra egna liv/hus/saker/lådor i förråd m.m.

    För några år sedan plockade jag ihop en(1) nostalgilåda med det bästa av det bästa, men ska jag vara ärlig var det länge sedan jag kände mig kallad att öppna och nostalgitrippa lite.

    Saker får alltså väldigt små nostalgipoäng hos mig, däremot kan det vara häftigt att besöka platser man besökte som liten för att få den flashbackinjektion som behövs.

    Kick-outer rent allmänt är nog alla dåliga på. Vi måste alla bli bättre på att sätta oss ner och utvärdera och kommentera vad vi precis har genomfört.

    Jag brukar se till att få nån intern- eller externtidning att komma och göra en artikel av mina (större) projekt. Det har varit ett fantastiskt bra tillfälle att få reflektera! Och så blir det dokumenterat på ett snyggt sätt också. Kanske ett tips att ta med?

    Kram vännen och simma lugnt!

    SvaraRadera
  2. Trist med inbrott! Samma här, jag har också en nostalgilåda som jag i princip aldrig öppnar. Och en lådan får inte bli två stycken, i så fall måste jag slänga något gammalt.

    Hehe, glidig strategi att låta en tidning komma och göra reportage :). Jag ska ta efter det! Också genom att bli duktigare på att skriva referensblad (säljande sammanfattning av projektet), då kommer min kollega Janne att bli glad också...

    SvaraRadera