2010-12-24

Dags att bli hipp igen

För ett drygt år sedan var jag hipp och inne på kontoret. Först med en android-telefon. En HTC Magic. Jag vann ett år senare priset "årets bragd" för att jag lyckades få (nästan, inte Jonny) alla på kontoret att ta efter mitt val gällande plattform. Det köptes en mängd HTC Hero, HTC Legend, HTC Desire och nu senaste Samsung Galaxy och HTC Desire HD. Så jag är inte speciellt hipp och inne längre.

Och programmen som kollegorna fascineras över finns inte på min telefon som kör android 1.5. Och kameran är usel. Och filmerna blir så dåliga att jag var tvungen att göra 16 tagningar för att få acceptabel kvalitet när jag i veckan skulle göra en film till ett sogeti-event.

Men jag vill inte köpa en ny förrän det verkligen känns fräscht. Och de som är ute på marknaden nu känns så daterade. Men nu har jag spanat in telefonen jag vill ha. En Nexus S. Googles egna telefon utan tillverkarnas egna mjukvara, en ren android-installation som är först ut med android 2.3 på Samsungs hårdvara med omtalat skarp display (super amoled-teknik som dock inte säkert kommer att användas i den svenska utgåvan av nexus s).

Innan HTC Magic kom till Sverige hoppades jag länge på att få lägga vantarna på föregångaren till Nexus S, Nexus One. Men den kom aldrig till Sverige och jag fick vänta cirka 8 månader extra innan det till slut kom en Android-telefon som gick att köpa i Sverige. Så nu känns det lite som att jag äntligen ska kunna få min Nexus.

Förutom fantastisk skärm ser jag fram emot snabb responstid, kamera både fram och bak (möjliggör videosamtal), senaste versionen av OS:et och en kamera som tar bra bilder.

Nexus S är dessutom den enda Android-telefonen sen HTC Magic som är snygg! De andra har varit alldeles för kantiga. Men nu är de rundade hörnen tillbaka igen - snyggt!

4 kommentarer:

  1. Har du lyckats få något datum för svensk release ännu? Lite enklare att få hit den nu när dem finns i UK dock...

    SvaraRadera
  2. Jag vågar nog inte vänta tills den kommer till Sverige. Tänk ifall jag får en vanlig LCD-display som de hotar med till den svenska releasen? Jag ska se ifall de säljer den i Grenada eller så beställer jag den från USA, gissar dock att det blir en del tull.

    SvaraRadera
  3. Vi är väl några fler än Jonny på kontoret som kör annat än Android?

    Men visst, är det någon Android jag kan tänka mig just nu så är det ju Nexus S.

    SvaraRadera
  4. Okej då. Du och Jonny :). Ja, jag har spanat in den på intlo.com där man kan få den hemskickad just nu för 3900 kr plus till och frakt osv.

    SvaraRadera