2010-05-12

Föredrag i Stockholm

Igår var jag i Stockholm och höll mitt föredrag "Det framgångsrika intranätet". Den bygger på rapporten "design annual 2010" från nielsen norman group (och statistik och reflektioner runt användadet av sociala media och en implementation av ett intranät som vi nyligen gjort på Sogeti som kombinerar sharepoint, episerver med relate +, windows communicator och sökmotorn fast).

Det är min nya favoritarbetssysselsättning att hålla föredrag. Det ger mig verkligen en kick att få prata om webb som jag brinner för och få diskutera och inspirera våra kunder till att få nya idéer och komma fram till verksamhetsnyttiga funktioner.

På kvällen käkade vi middag ihop och hade det fantastiskt trevligt. Vi växlade obehindrat mellan ämnen som "finns gud och är det egentligen viktigt?", "ska man äta enligt en diet?", "hur håller man sitt intranät uppdaterat?" "vad är skillnaden som gör skillnaden?" (tack för det samtalsämnet Mikael Södermalm).

Senare i hoitellobbyn fick vi tag på några uppslagsböcker från 1930-talet och läste som vanligt de barocka beskrivningarna av "neger" och "hottentott". Sedan hittade vi kvällens ord "fettsvansfåret". Fettsvansfåret lagrar fett i svansen och svansen kan uppgå till en fjärdedel av fårets vikt. Jag konstaterade dock att namnet var ganska taskigt. Kamelen som har samma funktion i sin puckel kallas trots allt inte "Fettpuckeldjur". Låt oss ge ett nytt namn till det stackars fettsvansfåret.

3 kommentarer:

  1. Hej hopp!

    Hottentotterna fick sitt namn av Boerna. De tyckte att det speciella klickande ljuden som de använde i sitt talspråk lät så. / Johan H

    SvaraRadera
  2. Skillnaden som gör skillnaden låter som nåt som kommer från Kjell Enhager... lysande föreläsare.

    SvaraRadera
  3. Johan: Så lustigt det är det där. Undrar vad vi gör som kommer anses rasistiskt/konstigt om 70 år.

    Roger: Kjell Enhager känner jag inte till, ska genast kolla upp!

    SvaraRadera