2010-12-28

Intensiv dag

Idag har jag suttit med två kunder och jobbat vidare med kravspecen. Det här projektet har varit extremt på det sättet att vi hade nästan ingen design och nästan inga krav innan vi började projektet. Under hela hösten har jag, kunden och designers kämpat febrilt med att håll jämna steg med våra utvecklare.

Idag kravade vi i princip det sista, vi har ett par detaljer runt bildbanken kvar, sen är det klart. Vi har kommit upp till en kravspec på cirka 120 sidor, en ansenlig lunta.

Men såhär i efterhand vill jag helst inte göra om det på det här sättet. Att krava parallellt med att utvecklingen sker gör att vi inte kan prioritera funktionalitet (vi kör en av mig modifierad variant av SCRUM). Vi har inte kunnat utveckla det viktigaste först utan har fått välja att utveckla det som finns kravat. Och om projektet hade gått dåligt hade det kunnat leda till att vi inte haft råd att utveckla den viktigaste funktionaliteten. Just nu, i slutet av projektet, utvecklar vi till exempel den allra viktigaste funktionaliteten.

Dagens kravhantering behandlade kartfunktionalitet. Kartfunktionalitet har varit en central del i mina senaste fyra webbprojekt. Kanske lite för att jag älskar att visualisera information och det görs ofta på ett mycket enkelt sätt via kartor.

Två lanserade exempel hittar vi nedan. Först östgötatrafiken som vi lanserade i oktober


Sen eskilstuna trade center som vi lanserade i maj: 


De två projekt jag projektleder nu kommer att lanseras i februari och mars nästa år. De har båda framträdande kartfunktionalitet, båda med google maps. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar